Verdt å vite

Gode råd og veiledning for din ferie

Aircondition, vann og strøm: Aircondition fungerer på forskjellige måter fra land til land og fra hotell til hotell. På noen steder vil Aircondition kun fungere i høysesongen, der det ofte går i intervaller styrt av hotellet. En del hoteller bruker solenergi, så i mindre solrike perioder kan det oppstå mangel på varmt vann, og i tørkeperioder kan myndighetene unntaksvis være nødt til å rasjonere vannet. Hverken Amisol Travel eller hotellet kan derfor holdes ansvarlig eller gi erstatning for strømbrudd eller vannmangel. Dette skjer imidlertid svært sjelden, men det er verdt å legge til som praktisk informasjon.

All Inclusive: Med All Inclusive er mat og drikke inkludert i prisen du betaler hjemmefra, fra hovedmåltider til diverse snacks, lokale drikkevarer og hotellaktiviteter (noen kan imidlertid være mot betaling). Hvert hotell har sitt eget oppsett, så vi anbefaler at du leser om pensjonen på det valgte hotellet.

Det er mulig å hente lokale drikkevarer i hotellets bar, bassengbar og strandbar (for hoteller med strandbar), og når sulten melder seg, tilbyr hotellets buffé et utvalg lokale og internasjonale retter. På noen fire- og femstjerners hoteller er en eller flere middager i løpet av ferien på en av hotellets à la carte-restauranter ofte også inkludert i prisen.

Noen hoteller tilbyr Premium All Inclusive, der ekstra fasiliteter også er inkludert i prisen. Det er den reisendes ansvar å benytte seg av og bestille disse ekstra aktivitetene på hotellet. Ubrukte ekstra fasiliteter refunderes ikke, og det er den reisendes ansvar å benytte seg av dem i løpet av ferien. Vi anbefaler at du bestiller disse ekstra fasilitetene og mulighetene i begynnelsen av ferien for å sikre deg plass.

Internasjonalt kjente drikkevarer, både med og uten alkohol, samt ferskpresset fruktjuice, er vanligvis mot ekstra betaling. Drikkevarer serveres vanligvis fra baren fra kl. 11.00 til kl. 23.00, selv om dette kan variere fra hotell til hotell. All Inclusive gjelder vanligvis frem til kl. 12.00 på avreisedagen. Finn ditt All Inclusive-hotell her.

Barneseng: Når du kjøper reisen med barn, blir det automatisk satt opp en barneseng på rommet ved innsjekking. På noen hoteller er dette mot et gebyr, som betales direkte til hotellet på destinasjonen. På alle våre hoteller i Egypt er babyseng/barnevogn gratis og en del av bestillingen. OBS: Det vil ikke være barnestol/heis på rommene. Du kan gratis ta med en barnevogn eller mot betaling ta med barnevognen på reisen. Se avsnittet om Bagasje.

Bilder av rom: Amisol Travel tar forbehold om bilder på nettsiden vår av hotellrom og leiligheter, da innredningen og materialene som brukes til gardiner, sengetepper, tepper, parkettgulv osv., kan avvike fra bildene på nettsiden vår. Det kan også være forskjell i størrelsen på rommene avhengig av rommets plassering.

Hjemreise: Hvis du har kjøpt busservice i forbindelse med hjemreisen, går det buss fra hotellet til flyplassen. Se i hotellmappen eller på oppslagstavlen når bussen går. Du må være klar til å forlate hotellet på angitt tidspunkt. Hvis ikke, har du selv ansvaret for å komme i rett tid til flyplassen, og utgifter i forbindelse med for sen ankomst til flyplassen påhviler den reisende selv.

Husk å pakke alle tingene dine fra rommet. Sjekk safen, skuffer, skap for alle personlige eiendeler.

Hvis du bare har kjøpt flybilletten gjennom Amisol Travel, er det den reisendes ansvar å holde seg oppdatert om hjemreisetidspunktet via Amisol Travels guider senest 24 timer før det oppgitte hjemreisetidspunktet på reisebeviset. Vær oppmerksom på at du må være på flyplassen 2 timer før avgang fra våre europeiske destinasjoner og 3 timer før planlagt avgang fra flyplasser i Egypt.

Hotellbytte: Hvis du ved ankomst til destinasjonen av en eller annen grunn ønsker å bytte til et annet hotell enn det du har kjøpt, må du kontakte Amisol Travels så snart som mulig, som vil undersøke muligheten for et hotellbytte. Vær oppmerksom på at du selv må betale for et slikt hotellbytte.

Hvis det er feil eller mangler på rommet, eller du ikke er fornøyd med plasseringen av rommet, kan du også henvende deg til resepsjonen, som ofte kan hjelpe. I mange tilfeller kan det minimere eventuell ventetid ved å være litt proaktiv selv. Du kan også kontakte guidene våre, som vil hjelpe deg.

Hotellets svømmebassenger: Vi gjør oppmerksom på at bakterier generelt trives ved høye temperaturer, derfor anbefaler vi at du skyller ørene ved hyppig og lengre opphold i svømmebassenget for å unngå infeksjon. Skift gjerne badetøy regelmessig, slik at du ikke går rundt med vått badetøy når du ikke bader.

Høy- og lavsesong: Destinasjonen og hotellenes åpningstider og muligheter kan variere. I høysesongen er alt åpent. Det er derfor mye sommersstemning, men det kan også bety lengre ventetid ved skjenkesteder, attraksjoner, etc. Utenfor høysesongen er ikke alt åpent, da det er færre gjester. Det er derfor roligere, og det er til tider mer plass, sannsynligvis ingen ventetid og kanskje lavere priser på restauranter og i butikker. Noen restauranter og butikker vil være stengt eller ha startet nedstengning i lavsesongen (som er start og slutt på sesongen). Snakk med våre reiserådgivere, som vil gi deg den informasjonen og hjelpen du trenger.

Innsjekking og utsjekking: På de fleste hoteller kan du sjekke inn på rommet/leiligheten umiddelbart etter ankomst. På noen, spesielt større, hoteller kan imidlertid innsjekking først skje i løpet av ettermiddagen, hvis rommet ennå ikke er tilgjengelig/klargjort. Dette varierer fra hotell til hotell. Vanligvis i Egypt er utsjekking kl. 11:00 og innsjekking kl. 15:00 med mindre annet er angitt.

På avreisedagen må rommet/leiligheten forlates i henhold til informasjon fra hotellet og Amisol Travel. På noen hoteller er det imidlertid mulig å bruke rommet lenger tid (sen utsjekking). Dette kan være mot et gebyr. Hvis dette ikke er mulig, eller hvis du ikke ønsker å betale ekstra for å beholde rommet/leiligheten lenger, har de fleste hoteller et bagasjerom der bagasjen kan oppbevares til avreise. Noen hoteller stiller også et rom til disposisjon for klesbytte osv.

Omgivelsene - dyr, insekter og støy Fritt vandrende hunder og katter, samt andre dyr, kan forekomme i nærheten av hotellområdene. Dette er ikke uvanlig. Dyrene kan virke støyende og irriterende for noen, og vi ber våre gjester om å unngå å mate disse dyrene. Maur og kakerlakker kan også forekomme uavhengig av hotellkategori.

I perioder kan det være mange mygg, siden hotellene vanner hageanleggene sine flere ganger daglig for å holde områdene frodige. Dette gir dessverre gunstige forhold for mygg. Vi anbefaler derfor myggspray, spesielt om morgenen og kvelden.

Strand/sandlopper finnes på alle varme feriedestinasjoner. Sandloppene biter generelt på beina når du går rundt på stranden. Bittene kan ligne myggbitt. Vi anbefaler alltid å vaske føttene før du forlater stranden for å unngå å ta med sandlopper inn på rommet. Mange tar dessverre med seg sandlopper på rommet og tror det er sengebugs.

Alle hoteller sprayer jevnlig mot skadedyr på hotellets område daglig eller ukentlig.

På mange feriedestinasjoner kan du se hester, hestevogner, kameler, dromedarer, aper og andre eksotiske dyr. Vi anbefaler ikke å delta på turer, ta bilder, mate osv. av disse dyrene. På mange steder kan du ta bilder av disse dyrene, og det koster ekstra. Jo mer penger man tjener på turismen, og ikke minst bruken av dyr, jo mer utbredt blir det dessverre. Vi anbefaler derfor at du ikke støtter dette.

Det kan være byggeaktivitet som vi ikke har blitt informert om fra myndighetenes side. Musikken fra for eksempel barområder, støy fra nattgjester, trafikk og andre eksterne lyder kan virke forstyrrende for noen. Amisol Travel kan ikke holdes ansvarlig for dette.

Oppredning: De ekstra sengene som brukes til oppredning i leiligheter eller rom, har ofte ikke samme komfortable standard som de vanlige sengene. Vanligvis kan en ekstra seng være en uttrekkbar sofa eller mindre senger/køyesenger for barn.

Pensjon: På flere av hotellene våre kan det forhåndsbestilles pensjon. Standard, tidspunkter og utvalg varierer fra hotell til hotell og samsvarer med hotellets kategori og preges av lokal kultur. Hvert hotell har sin egen pensjonstype, serveringstider osv. Vær oppmerksom på at all forpleining som bestilles hjemmefra, ikke kan endres eller refunderes etter at ferien har startet. Detaljert informasjon om pensjonen blir utlevert av hotellet ved innsjekking.

Rengjøring: Rengjøring kan pågå frem til sent på dagen. Normal rengjøring skal ikke betraktes som hovedrengjøring, og ofte tømmes bare søppelbøtter, og sengene reddes. Ankomstrengjøring er inkludert i det totale antall rengjøringsdager, og det samme gjelder for skift av håndklær og sengetøy.

Skift av sengetøy to ganger i uken betyr at det i tillegg til rent sengetøy ved ankomst skiftes en gang til. Vanligvis skiftes sengetøy og håndklær en eller to ganger i uken på mellomklassehoteller. Bor du i leilighet, må du selv sørge for oppvask og rengjøring av kjøkkenutstyr. Det er i noen tilfeller ikke daglig rengjøring, og generelt er det mindre rengjøring i leiligheter enn på hotellrom. Oppvask kan ikke forventes inkludert i rengjøringen, og sjelden hvis du bor i leilighet.

Senger: Hoteller har forskjellige typer senger, både trekvartsenger (ofte 140 cm brede) og såkalte twin beds (to enkeltsenger hver 90 cm brede og ofte skubbet sammen). Amisol Travel kan ikke på forhånd gi garantier om hvilken type seng som befinner seg på tildelt leilighet/rom. Det samme gjelder for tepper, dyner og puter.