Før avreise

Den reisende bør være på flyplassen senest 2 timer før avreise. I avgangshallen på flyplassen finner man en oppslagstavle med flynummeret og tilhørende innsjekkingsskranke. Informasjon om flyavgangen før avreise finnes du også på flyplassens nettside. 

Ved for sent fremmøte kan man bli nektet utreise og man har da mistet retten til plass på bestilte avgang og ved senere avganger.

AmiSol Travel påtar seg ikke ansvar for gjester som ikke møter til flyavgangen.  

 

Hvis man ikke sjekker inn og er med flyet fra Norge mister man retten til evt. hotellopphold, utfluktsarrangement og hjemreisen om ikke annet er avtalt og skriftlig bekreftet fra AmiSol Travel.  

 

Det er anbefalt å lære noe om landet man skal besøke før man reiser.

Landets kultur i forhold til levevis og skikker bør respekteres.

Vi anser kunnskap om andre kulturer som en vesentlig del av reiseopplevelsen og man bør være inneforstått med at norske lovverk og kultur ikke alltid er samsvarende med andre lands lovverk og kultur.

 

Pass og visum

 

Egypt

Pass må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise fra Egypt.

Alle må ha eget pass for innereise i Egypt.

Visumplikt for alle reisende til Egypt. Les mer>>

 

Den Egyptiske Ambassade

Drammensveien 90 A

0244 Oslo Norge

Tlf.: (+47) 23 08 42 02

 

Italia

Visum kreves ikke for norske statsborgere.

Øvrige statsborgere må søke visum gjennom Den italienske Ambassaden i Norge.

 

Den Italienske Ambassaden

Inkognitogaten 7, 0244 Oslo

Tlf.:. 23 08 49 00 

 

Tyrkia

Pass må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise fra Tyrkia.

Visumplikt til Tyrkia.

Pris per visum er 20 USD. Visumet skrives ut og tas med på reisen. Visum kan ikke kjøpes på flyplassen i Tyrkia ved ankomst.


Øvrige statsborgere må søke visum gjennom Den Tyrkiske Ambassade i Norge.

Den Tyrkiske Ambassade

Halvdan Svartes Gate 5

0244 Oslo

Tlf.: (+47) 22 12 87 60

 

Spania

Visum kreves ikke for norske statsborgere.

Øvrige statsborgere må søke visum gjennom Den Spanske Ambassaden i Norge.

Den Spanske Ambassaden

Oscars gate 35 0258 Oslo

Tlf.: 22 92 66 90

 

Hellas

Pass må medbringes da dette er eneste gyldige identifikasjonsdokument for norske statsborgere i Europa.

Ingen visumplikt til Hellas.

Den greske ambassade

Nobels gate 45

0268 Oslo

Tlf.: (+47) 22 44 27 28

Les mer

 

Amisol sine reiser fra Oslo Gardermoen til Sharm el Sheikh går for tiden med Fly Egypt. Flyselskapet har ingen rutefly-avganger fra skandinaiva, derfor er selskapet kanskje litt ukjent for folk flest i Norge. Her vil vi gjøre deg litt bedre kjent med flyreisen og selskapet Fly Egypt.

Fly Egypt bruker vanligvis boeing 737-700 (145 seter) og 737-800 (186 seter) på flyvningene mellom Oslo Gardermoen og Sharm el Sheikh. Det er ingen forskjellige seteklasser på flyet (slik som business/økonomi), men du kan reservere seter for å sikre plass sammen de du reiser med eller ved nødutgang hvor det er mer benplass.

Du kan bestille seteplassering mot tillegg i prisen. For å bestille seteplassering tar du direkte kontakt med Amisol per telefon eller epost.

 

Forhåndsbestill mat om bord

Bestill matservering om bord sammen med reisen eller senest 48 timer før avreise. Hos Fly Egypt kan du velge mellom varmt måltid, vegetarmat, eller lett måltid (snacks). Prisene finner du på våre bestillingssider eller ved å ta kontakt med Amisol. Det er inkludert vann til måltidene. Det er begrenset mulighet for kjøp av mat om bord.

  

 

Kjøp om bord.

Det er mulig å kjøpe et utvalg snacks/drikke fra meny om bord. Se menyen nedenfor, men vær oppmerksom på at priser og utvalg kan ha endret seg når du skal ut å reise. Gjeldende utvalg og pris fås om bord.

Du kan betale med kredittkort.

Det ikke er mulig å betale med norske kontanter om bord. Du kan kontant med Amerikanske dollar (USD) eller Euro (EUR).

  

 

Amisol har noen ganger med en guide om bord (airguide)

Airguiden er en del av Amisol sitt team av guider i Sharm el Sheikh, så det kan hende du møter på samme person ved en senere anledning f.eks. på en utflukt.

Stort sett er det airguide med på flyet til Sharm el Sheikh, men det hender av og til at det ikke er med airguide.

 

Hva gjør airguiden?

Airguiden gir praktisk informasjon og deler ut innreiseskjema som må fylles ut å leveres i passkontrollen.  Det er bare å spørre om du har behov for hjelp til å fylle ut skjemaet. I tillegg selges det visum til Egypt om bord. Dette visumet gjelder for hele landet. Du kan lese mer om visum til Egypt her>>

Kjøp av visum om bord koster 30 USD. Om du kjøper visumet om bord, kan du gå rett til passkontrollen etter ankomst.

I tillegg gir airguiden informasjon som er nyttig ved ankomst, slik som hvor du finner Amisol sine reiseledere på flyplassen og hvor du skal gå for å finne bussen som går til ditt hotell. Airguiden er ellers hyggelig og imøtekommende, det er bare å si ifra om du lurer på noe.

 

Hva hvis airguiden ikke er med?

Noen ganger er det ikke airguide med på flyvningene. Kjøp av visum og utfylling av innreiseskjema gjøres da i ankomsthallen på flyplassen, før passkontrollen. Amisol sine reiseledere møter deg på flyplassen og vil vise deg til bussen som går til ditt hotell.

 

Barn om bord

Spedbarn (0-2 år) sitter på fanget til foreldrene. Cabinansatte deler ut belte til foreldre for å sikre spedbarnet. I tillegg får du som forelder en egen liv vest til spedbarn. Det er ingen egen barnemeny, barn velger fra samme meny som nevnt ovenfor.

 

Bagasje

1 x 20 kg innsjekket bagasje koster 400,- t/r per person og bestilles på forhånd. 8 kg. håndbagasje er inkludert.

Skulle uhellet være ute og kofferten blir skadet under frakt med Fly Egypt må du straks melde ifra på flyplassen. Sørg for å få fylt ut en PIR-rapport og ta vare på ombordstigningskortet. Dette trenger du for å søke om å få dekket for skaden fra Fly Egypt. Ta snarest mulig kontakt med Fly Egypt på epost for å søke om dekning for skaden, og senest innen 7 dager etter hjemreise.

 

Greit å vite

Fly Egypt har en noe mer uformell uniform enn det man er vandt med fra andre flyselskap. Du vil oppleve at de cabinansatte har på seg joggesko, olabukse og hvit skjorte (se bildet nedenfor). Besetningen om bord er engelsktalende.

På Fly Egypt sine avganger er det ingen alkoholservering om bord i flyet.

På Fly Egypt sine avganger er det ingen underholding som for eksempel filmvisning om bord.

Les mer

Flyreisen

Gravide

Gravide reiser på eget ansvar, kontakt lege før avreise.

Fra 28 svangerskapsuke må legeattest med tillatelse til å fly fremvises ved innsjekking.

Tillatelsen må ikke være eldre enn 3 dager og være skrevet på engelsk. 

 

Sikkerhetskontroll

Regler i forbindelse med sikkerhetskontroll må følges av alle reisende til eller fra Norge.

Vi anbefaler å lese gjennom den aktuelle flyplass regler og anvisninger i forhold til sikkerhetskontrollen før avreise.

Vær spesielt oppmerksom på at væske som tas med gjennom sikkerhetskontrollen må oppbevares i beholdere på maks 100 ml lagt i gjennomsiktig pose på maks en liter, flytende medisiner til nødvendig bruk på reisen er tillatt og barnemat til nødvendig bruk på reisen er tillatt.

Ta vare på den gjennomsiktige posen man får ved væskebeholdere som skal gjennom sikkerhetskontrollen.

Man får ikke utdelt slike poser på flyplasser i for eksempel Egypt.

Det er ikke tillatt å medbringe saks, neglefiler eller andre skarpe eller spisse gjenstander i håndbagasjen.

Alle varer handlet etter passering av sikkerhetskontrollen er kontrollert og kan medbringes om bord i flyet.

Store eller svært tunge gjenstander kan allikevel man allikevel bli nektet å medbringe om bord med hensyn til flyets kapasitet i forhold til plass og lasttyngde.

 

Forhåndsbestilling av flyseter

På noen flyreiser er det mulig å reservere seter om bord. Informasjon om det er mulig å reservere seter skal stå i billetten. 

 

Baby på fly

Spedbarn (0-2 år) sitter på fanget til foreldrene. Cabinansatte deler ut belte til foreldre for å sikre spedbarnet. I tillegg får du som forelder en egen liv vest til spedbarn.

 

Tilslutningsfly

Amisol Travel videreformidler ikke salg av tilsluttingsfly til/fra våre avreise/ankomstflyplasser. Våre reiser starter og slutter på våre avreise/ankomstflyplasser.

 

Amisol Travel er ikke ansvarlig for å erstatte evt. nye flybilletter eller overnatting ved forsinkelser/endringer. For å unngå at våre reisende skal få ekstra omkostninger dersom rutetider forandres eller forsinkelser oppstår, anbefaler vi tilslutningsbilletter som kan endres. Vi anbefaler at den reisende beregner god tidsmargin mellom tilslutningsfly og charterfly, da tilslutningsfly er ikke en del av pakkereisen og således vil ikke flyet vente på eventuelle tilslutningsfly

 

Mellomlanding

Amisol Travel tar forbehold om endringer i forhold til flytider, eventuelle mellomlandinger flyselskap og flytyper.

Flyet kan mellomlande på ruten til/fra reisemålet.

Mellomlandinger kan oppstå på ruten til/fra reisemålet om flere avganger blir sammenslått av nødvendige årsaker.

Nødvendige årsaker kan eksempelvis være for få påmeldte til avgangen eller miljømessige hensyn.

 

Informasjon om AmiSol Travels flytider, eventuelle mellomlandinger, flyselskap og flytyper på våre websider kan endres i tidsrommet mellom bestilling og avreise.

Ta kontakt på vår kundetelefon for bekreftelse av avreisetid og/eller eventuelle endringer.

 

Uforutsette hendelser

I spesielle tilfeller kan flyet mellomlande på ruten til/fra reisemålet. Denne typen mellomlandinger er utenfor Amisol Travels kontroll og ansvar.

 

Flyendringer/Forsinkelser

I Billett/Reisebevis står flyselskap, flynummer, dag, rute, avgang og ankomst.

Ved vesentlige endringer som evt. skulle oppstå vil Amisol Travel i den grad det er mulig, gi muntlig eller skriftlig beskjed.

Skulle den reisende endre telefonnummer eller adresse i forhold til det som er registrert på bestillingen må det gis beskjed til Amisol Travel.

Amisol Travel er ikke ansvarlig for tilfeller hvor feil kontaktinformasjon er oppgitt.

 

Taxfree

Noen flyselskap tilbyr salg av taxfree varer om bord. Ta direkte kontakt med flyselskapet som står i billetten for informasjon om muligheten for kjøpe av taxfree-varer om bord. 

 

Servering/Service

På mange av våre reiser med fly er det mulig å forhåndbestille matservering om bord. Det er begrenset mulighet til å kjøpe mat om bord uten at dette er bestilt på forhånd. 

Sterkt berusete personer eller personer som for eksempel oppfører seg truende kan bli nektet adgang ombord i flyet ved avreise.

Dette blir vurdert av kapteinen som ifølge internasjonale luftfartsbestemmelser er ansvarlig for sikkerheten om bord.

Den reisende står selv ansvarlig ved nekting av avgang på flyet.

Amisol Travel er ikke ansvarlig for evt. tapt reise ved nekting av avgang på fly.

Les mer

Bagasje

Inkludert bagasjevekt oppgis ved bestilling. Hva som gjelder for din bestilling står i billett/reisebevis som sendes per epost. 

 

Innsjekket bagasje - Fly Egypt

Hvert enkelt kolli som skal sjekkes inn må ikke veie mer enn 20 kg. 

Bagasje til barn under 2 år regnes med i foreldrenes bagasjevekt, barn under 2 år har ingen bagasje inkludert. Barnevogn koster ikke ekstra.

Overvekt ved vanlig innsjekket bagasje og sportsutstyr koster 8 Euro pr kilo pr strekning.  

På Gardermoen betales overvekt med kort, i Sharm el Sheikh kontant

 

Håndbagasje - Fly Egypt 

Hver enkelt kolli håndbagasje må ikke veie mer enn 7 kg. Alle passasjerer har 1 kolli håndbagasje inkludert på reisen. 

Barn under 2 år har ingen håndbagasje inkludert.

Håndbagasjen kan ikke være større enn 55x40x23 cm.

 

Sportsutstyr - Fly Egypt

Bag med sportsutstyr til Sharm el Sheikh koster 45 Euro per strekning, og kan ikke veie mer enn 20 kg. Typisk sportsutstyr man har med til Sharm el Sheikh er dykke- kite- og golfutstyr

 

For passasjerer som ønsker å innsjekking av store eller svært tunge gjenstander må dette meddeles flyselskapet på forhånd. Hvis dette ikke blir meddelt, kan man bli nektet innsjekking av slik bagasje. 

 

Bagasje - Norwegian

20 kg innsjekket bagasje og10 kg håndbagasje.

Håndbagasjen kan ikke være større enn 55x40x23 cm.

Billetter for spedbarn inkluderer ikke håndbagasje

Ett bilsete og én barnevogn er inkludert for barn (2 - 11 år).

Store eller svært tunge gjenstander kan allikevel man allikevel bli nektet å medbringe om bord med hensyn til flyets kapasitet i forhold til plass og lasttyngde.   

Spesialbagasje som dykkeutstyr, golfutstyr og lignende betales etter flyselskapets egne satser.  

 

Mistet/Ødelagt bagasje

Ved mistet/ødelagt bagasje må dette omgående meldes til flyselskapets representant før man forlater ankomsthallen på flyplassen. 

Man mottar da ved melding om mistet/ødelagt bagasje en PIR-rapport (Property Irregularity Report) som bekreftelse for mistet/ødelagt bagasje.

PIR-rapporten er i alle tilfeller nødvendig ved evt. kompensasjon for mistet/ødelagt bagasje.     

Ved ødelagt bagasje og evt. kompensasjon er flyselskapet ansvarlig for dette. 

Ved mistet bagasje og evt. kompensasjon vil dette alltid være en forsikringssak. Den reisende må derfor selv ta kontakt med forsikringsselskapet.

AmiSol Travel er ikke ansvarlig for mistet bagasje.

 

For å melde ødelagt bagasje til Fly Egypt

Det er flyselskapet som behandler saker om ødelagt bagasje under befordring. Krav om å få dekket kostnader i forbindelse med ødelagt bagasje sendes til flyselskapet på engelsk.

 

I forbindelse med krav mot flyselskapet må følgende oversendes på epost til mfathy@flyegypt.com

 

- Et overslag over hva det vil koste å reparere skaden, eller få en bekreftelse på at det ikke kan repareres.
- Merke, alder og dagens verdi. 
- Property Irregularity Report (PIR).
- Bagasjetagg (kvittering for innsjekket bagasje)
- Kopi av pass
- Bilder av skaden

Les mer

Helse

 

Generell informasjon om helse

Den reisende er selv ansvarlig for egen helse er av en slik art at den ikke skaper ulemper eller fare for en selv eller medreisende.

 

Reisende med spesielle plager som eksempelvis allergier, astma, reumatisme eller bevegelsesvansker reiser på eget ansvar. Det er viktig at den reisende medbringer nødvendige medisiner.  

 

Som i Norge forekommer det innsekter på våre reisemål. Normalt er det ingen særskilt fare knyttet til dette, men vi vil oppfordre våre reisende som reagerer allergisk eller får andre reaksjoner ved insektbitt eller stikk, om å søke råd ved sin helsestasjon eller i apotek for å kunne foreta de nødvendige forholdsregler.

 

På reisemålet kan det være varmt, det er en annen bakterieflora, andre innsekter og andre byggematerialer på rom som kan gi allergiske reaksjoner.

Forhold som hyppig sprøyting for forebygging av innsekter, bratte tapper på reisemålet og på hotellområder, høye fortauskanter og annerledes kjørekultur og lignende er må tas i betrakting ved helserelaterte vurderinger i forhold til reisen.

Om plager skulle oppstå ta kontakt med apotek evt. lege.  

 

AmiSol Travel er ikke ansvarlig for reisendes helsetilstand.

Alle gjester reiser på eget ansvar.  

 

AmiSol Travel er ikke ansvarlig for helserelaterte forhold i forhold til hotell, romfordeling, mat på hotell eller evt. cruisebåt, busser, utflukter, mat på utflukter og lignende om det ikke er gitt beskjed og avtalt skriftlig i forkant av reisen.  

 

Ingen vaksinasjoner er påkrevd til våre reisemål, men vi anbefaler våre gjester å rådføre seg med sin lege vedrørende vaksinasjon.  

 

Husk at forsikringsselskapene ikke foreter utbetalinger uten dokumentasjon. 

AmiSol Travel dekker ikke utgifter ved sykdom eller ulykker.

Dette er alltid en forsikringssak.

 

Fysisk/Psykisk funksjonshemming

Den reisende står selv ansvarlig for evt. ekstra kostnader som måtte oppstå i forbindelse med flyplasser, flyreisen og transport mellom flyplass og hotell.

 

Av sikkerhetsmessige hensyn tillater flyselskapene kun et begrenset antall funksjonshemmede.  

 

Hotellene er svært forskjellige i forhold til brukervennlighet mht. rullestoler.

Mange hoteller har ikke egne ramper for rullestoler, dører og lignende kan ofte være smale.

Mange hoteller har høydeforskjeller og trapper på området.

Noen få hoteller har heis på hotellområdet.

Noen få hotell har restauranter tilpasset rullestoler.  

 

Ta kontakt på vår kundetelefon eller send mail for spørsmål om hotellene i forhold til bruk av rullestol.  

 

Tlf.: (+47) 32 200 900

Mail: post@amisol.no  

 

I gater og turristområder er det ofte få gangveier og liten eller ingen tilgang til fortau.

I mange tilfeller er fortauskanter svært høye.  

 

På utflukter er det ofte arrangementer i uegnet terreng for rullestoler.  

 

Ved behov for hjelp eller ledsager er den reisende selv ansvarlig for dette.

Reiseledere og guider har dessverre ikke kapasitet til å yte privat hjelp.  

 

Ved deltakelse på grupperreiser må det gis beskjed om evt. funksjonshemminger til AmiSol Travel slik at evt. spesielle ordninger og tillatelser kan arrangeres.

 

På reisemålet kan det være varmt, det er en annen bakterieflora, andre innsekter og andre byggematerialer på rom som kan gi allergiske reaksjoner.

 

Forhold som hyppig sprøyting for forebygging av innsekter, bratte tapper på reisemålet og på hotellområder, høye fortauskanter og annerledes kjørekultur og lignende er må tas i betrakting ved helserelaterte vurderinger i forhold til reisen.

Om plager skulle oppstå ta kontakt med apotek evt. lege.  

 

AmiSol Travel er ikke ansvarlig for reisendes helsetilstand.

Alle gjester reiser på eget ansvar.  

 

AmiSol Travel er ikke ansvarlig for helserelaterte forhold i forhold til hotell, romfordeling, mat på hotell eller evt. cruisebåt, busser, utflukter, mat på utflukter og lignende om det ikke er gitt beskjed og avtalt skriftlig i forkant av reisen.  

 

Ingen vaksinasjoner er påkrevd til våre reisemål, men vi anbefaler våre gjester å rådføre seg med sin lege vedrørende vaksinasjon.  

 

Husk at forsikringsselskapene ikke foreter utbetalinger uten dokumentasjon. 

AmiSol Travel dekker ikke utgifter ved sykdom eller ulykker.

Dette er alltid en forsikringssak.

 

Fysisk/Psykisk funksjonshemming

Den reisende står selv ansvarlig for evt. ekstra kostnader som måtte oppstå i forbindelse med flyplasser, flyreisen og transport mellom flyplass og hotell.

 

Av sikkerhetsmessige hensyn tillater flyselskapene kun et begrenset antall funksjonshemmede.  

 

Hotellene er svært forskjellige i forhold til brukervennlighet mht. rullestoler.

Mange hoteller har ikke egne ramper for rullestoler, dører og lignende kan ofte være smale.

Mange hoteller har høydeforskjeller og trapper på området.

Noen få hoteller har heis på hotellområdet.

Noen få hotell har restauranter tilpasset rullestoler.  

 

Ta kontakt på vår kundetelefon eller send mail for spørsmål om hotellene i forhold til bruk av rullestol.  

 

Tlf.: (+47) 32 200 900

Mail: post@amisol.no  

 

I gater og turristområder er det ofte få gangveier og liten eller ingen tilgang til fortau.

I mange tilfeller er fortauskanter svært høye.  

 

På utflukter er det ofte arrangementer i uegnet terreng for rullestoler.  

 

Ved behov for hjelp eller ledsager er den reisende selv ansvarlig for dette.

Reiseledere og guider har dessverre ikke kapasitet til å yte privat hjelp.  

 

Ved deltakelse på grupperreiser må det gis beskjed om evt. funksjonshemminger til AmiSol Travel slik at evt. spesielle ordninger og tillatelser kan arrangeres.

Les mer